maandag 26 mei 2008

Leerlijn Informatievaardigheid

14 mei j.l. zijn Han Blankert en ik in gesprek geweest met 2 docenten van de AGZ om onze leerlijn te introduceren bij de academie.
Zij waren hoogst verbaasd dat er binnen informatievaardigheden een stijgende lijn in te onderscheiden is.
Na enig doorvragen van Han kwamen ze tot de conclusie dat ook zij in het eerste jaar minder informatievaardigheid verwachten van een student dan in het tweede en volgende jaar, maar daar hadden ze nog nooit bij stilgestaan!
De afgelopen jaren hebben wij heel veel databankinstructies gegeven bij de AGZ en die wilde ik via dit gesprek opgenomen zien te krijgen in het curriculum als onderdeel van de module Evidence Based Practice. Helaas is dat niet gelukt. De docenten vinden dat zij veel beter zelf de instructies kunnen geven en hebben onze ondersteuning daarbij niet nodig. Ik voorzie veel adhoc instructies in het komende schooljaar, want de praktijk heeft ons geleerd dat één keer uitleggen door de docent niet voldoende is om het zoeken in een databank onde de knie te krijgen.
Waar wel behoeft aan bleek te zijn is aan casusgerelateerd zoeken in onze eigen catalogus.
Ook het leren zoeken in algemene databanken van bijvoorbeeld het RIVM naar algemene informatie over ziektes en behandelingsmethoden willen ze graag aan ons overdragen. Dat wordt dus wel in het curriculum opgenomen. Nou lijkt het mij leuk om van de informatie die de studenten vinden, een wiki te bouwen, zodat ze met zijn allen een eigen databankje opbouwen met relevante informatie.
Uiteraard moeten ze dan eerst de workshop Wiki's volgen.
Heeft een van jullie hiermee al enige ervaring?

Geen opmerkingen: